Review: Fotoboek van Fotofabriek.nl

Follow my blog with Bloglovin

Een aantal weken terug werd ik benaderd door de fotofabriek.nl met de vraag of ik een fotoboek zou willen maken en er vervolgens een review over zou willen schrijven. Nu wil het toeval dat ik gek ben op fotoboeken en dat ik probeer van iedere vakantie een boek te maken. Mijn vakantie naar Italië met Sophie is inmiddels alweer een paar maanden terug maar er was nog geen boek van! Dus ik pakte deze kans graag aan en ging aan de slag.

De sofware van fotofabriek.nlOp www.fotofabriek.nl kan je eenvoudig de software downloaden. Even installeren en hupsakee je kan beginnen met het maken van je fotoalbum. Ik mocht een A4 boek met hardcover maken. Ik koos voor een staand model, maar liggend kan ook. De volgende keuze die je moet maken is of je een leeg project start, of dat je de bladzijden alvast vult met sjablonen zodat je alleen de foto’s hoeft toe te voegen óf je kan er voor kiezen dat hij je boek automatisch vult met sjablonen en foto’s. Als je kiest voor de laatste optie hoef je in theorie alleen nog maar teksten en achtergrondjes toe te voegen.

Ik ben graag in complete control dus ik koos voor een heel leeg boek waarbij ik alles zelf moest vormgeven. De software is echt heel gebruiksvriendelijk. Natuurlijk moet je eerst altijd even spelen voordat je het allemaal precies door hebt maar na een paar x klikken is het echt heel goed te doen. Ik heb al verschillende programma’s geprobeerd, onder andere die van de hema, kruidvat en bol.com en ik vind de software van fotofabriek makkelijker en duidelijker om te gebruiken. Een fotoboek maken kost veel tijd, dus dan werk je het liefst met een fijn programma toch?

Een paar voordelen op een rijtje:

• Veel sjabloonkeuze (in een sjabloon kun je je foto’s slepen en staan ze gelijk leuk gepositioneerd)
  • Een gekozen foto kun je makkelijk bewerken, ook al staat deze al in je boek (draaien/spiegelen/zwart wit maken etc)
  • Er is enorm veel keuze uit kaders en masker waarmee je dus hele leuke effecten kan toevoegen aan je foto’s
  • Veel keuze uit achtergrondjes, je kan gaan voor een neutrale kleur of een achtergrond met textuur

Na een aantal uurtjes foto’s bewerken, achtergrondjes kiezen, tekstjes verzinnen, clipart toevoegen en alles omkaderen was mijn boek dan eindelijk af! En dit is het resultaat:

Ik ben er enorm blij mee! Wat een gaaf boek is het geworden. Als ik dan een kritische noot mag geven dan is het dat het boek iets donkerder is dan op de PC. Desalniettemin blijf ik mijn boeken zeker bij fotofabriek maken. Eind september ga ik voor 2 weken naar Japan en ik heb nu al zin om aan het fotoboek te beginnen! (begrijp me niet verkeerd, ik heb nóg meer zin in de reis zelf hoor).

Vind jij het normaal gesproken een hel om een fotoboek in elkaar te zetten? Dan is dit mijn tip:

• Zoek eerst heel goed uit welke foto’s je in het boek wil hebben en zet deze in een aparte map
  • Zorg dat de foto’s goed gedraaid staan (dat je dus niet je nek hoeft te draaien om de foto te bekijken)
  • Gebruik de optie automatisch vullen en de software doet het meeste werk voor je

Laat het ook niet te lang liggen. De kans is dan groot dat je het nooit meer doet en dan staan al die leuke foto’s alleen maar op je PC waar je ze vervolgens nooit meer bekijkt. Begin nu nog aan je fotoboek!

Volg jij mickeytalks al? Klik op onderstaande Social media om Mickey te volgen!

Facebook

• Twitter